- amazon, amazon optimizasyon, amazon reklam
- 0 Comments
- 1279 Views
Amazon reklam çalışmalarının en çok karşımıza çıkan terimler: PPC, Gösterim, ToS, ACOS, CTR, CVR… bütün bu kafa karıştırıcı kısaltmalar ne anlama geliyor ve bu metrikleri nasıl yorumlamalıyız? Gelin birlikte bakalım.
Birçok kere reklam vermiş ancak karşılığını alamamış ve hatta ürününüzü satmak için satış bedelinden daha fazla reklam harcaması yapmış olabilirsiniz. Hatta diğer insanların reklama bu kadar para harcayarak nasıl kar ettiğini bile sorgulamış olabilirsiniz. Cevabını verelim: Strateji ve Optimizasyon. Birçok faktöre bağlı olarak doğru kurgulanmış bir Amazon reklam stratejisi ve iyileştirmelerle birim satış başına reklam harcamanızı %6’lara kadar düşürmeniz mümkün.
Amazon’da aralıksız olarak ya da honeymoon, Q4 gibi dönemler ya da prime, 11.11 gibi özel günlerde farklı reklam kampanyaları düzenliyor olabilirsiniz. Yapmalısınız da! Çünkü Amazon reklam kampanyaları yalnızca potansiyel müşterilerinizin karşısına çıkmanıza yaramıyor aynı zamanda A10 algoritması için de ciddi bir tetikleyici.
Amazon içindeki tüm metrikler önemlidir ancak bazılarını çok daha iyi yorumlamalı ve lehimize çalıştırmalıyız. Optimizasyonun temel kuralı bu: metrikleri iyileştirmelerle bizim belirlediğimiz aralıklarda tutmak. Ve bu hiç de karmaşık bir yol değil. Bu yüzden yazımızın kalan kısmını da basit bir örnekle sürdürerek daha açıklayıcı olalım.
Anahtar Kelimeler
SP, SB ya da SD Amazon reklam türlerinin tamamı anahtar kelimeler ya da ürün kategorileri bazında çalışır. Öncelikle analiz neticesinde belirlediğimiz hedef anahtar kelimeleri korkusuzca kampanyanıza ekleyin. Tabi ki buradaki ilk amacımız olabildiğince çok “impression” yani gösterim almak. Çünkü birinci sayfanın en tepesinde olmak istememizin sebebi de bu: Gösterim!
Gösterimin 2 metriği vardır: Impression yada video reklamlarınız için viewable impression, bir diğeri de Top of Search yani 1. Sayfada çıkma oranı.
İlk hedefimize doğru yol alalım:
Örnek ürünümüz “Dolma Kalem” ve satış fiyatımız da 100 lira olsun. Bununla birlikte her bir dolma kalem için reklama ayırdığımız bütçe de 15 lira diyelim. Bu durumda ACOS yani satışın Amazon reklam maliyeti en fazla %15 olmalıdır. Optimizasyonumuz için ilk sınırımızı tanımlamış olduk.
Şimdi başlangıç için anahtar kelimelerimizi, eşleşme şeklini ve birim tıklama maliyetimizi belirleyeceğiz:
Kalem
Dolma Kalem
Mavi Dolma Kalem
Dolma Kalem Mürekkebi
gibi anahtar kelimeleri hedeflemiş olalım. “Dolma kalem mürekkebi” aslında bir başka ürünü tariflese de yakın ürün ilişkilendirmesi ile kişisel ilgiye hitap edebilir ve kullanılmalıdır. Hele hele özelleştirilmiş ya da hediyelik ürünlerde çok iş görecektir.
Stratejimizi oluştururken kaynaklarımızı asgari olarak kullanarak olabilecek tüm yollara başvurma tekniğini kullanacağız. Bu yüzden başlarken her bir kelime için mevcut olan üç eşleşme tipinde de bid yani teklif verelim. Hatırlayacak olursak bunlar Exact Match – Tam Eşleşme, Broad Match – Geniş Eşleşme ve, Phrase Match – İfade eşleşmesi
Bir diğer unsur Bid yani teklifin miktarını belirlemek. Burada Amazon bize teklif aralığı (bid range) ile fikir veriyor aslında. Bid Range ya da suggested bid bu anahtar kelime ile yakın zamanda başarılı olmuş reklam kampanyalarının verdiği teklifleri gösterir. Peki biz bu aralığın neresinde kalacağız. Burada sabırlı olmamızı gerektiren bir başlangıç yapacağız ve ilk 1-2 haftalık periyot için minimum teklifin %20 altında giriş yapacağız.
Mesela hedef anahtar kelimeye verilen teklif aralığı 1 ile 2,5 lira arasında olsun. Belirtilen 1 liralık minimum teklifin yüzde 20 daha azı 80 kuruş olacaktır. Merak etmeyin, bu bedel de bir miktar tıklanmanıza imkan sağlar. Günlük bütçenizi ise olabildiğince yüksek tutun. Bu periyotta gözlemleyeceğimiz parametrelere, ne olması gerektiğine ve olmadığında neler yapılabileceğine tek tek bakalım:
Impression yani gösterim; teklifiniz ve günlük bütçeniz ne kadar düşük olursa olsun gösterim yüksek çıkacaktır. Ancak tek başına bir şey ifade etmez, çünkü reklamınız 3. 5. 7. Sayfalarda da gösterilmiş olabilir. Bu da alıcının karşısına çıkamamak demek. O sebeple ToS ile birlikte yorumlanmalıdır.
ToS yani ilk sayfada gösterim, aramaların yüzde kaçında ilk sayfada çıktığınızı ifade eder. Başlangıçtaki 80 kuruşluk teklifle %5’in altında kalmanız muhtemel. Yükseltmek için şunları yapmalısınız:
- Listeleme kalitenizi artırın ve bu anahtar kelimeyi daha çok kullanın.
- PPC yani tıklama başına maliyet sizin teklifinizle aynıysa teklifinizi yükseltmeniz gerektiği anlamına gelir.
- Günlük limitinizi de tamamen tükettiyseniz onu da yükseltmelisiniz.
- ToS %40’ın üzerine çıkana kadar bunu uygulamaya devam edebilirsiniz. Muhtemelen %65-70 seviyelerini bu şekilde göreceksinizdir.
CTR (Tıklanma Oranı)
Bir diğer parametre CTR yani tıklanma oranı. Tıklanma sayısının/gösterime bölünmesiyle bulunur. Yükseltmek için;
- ToS yükseltilmelidir.
- ToS yeterli seviyede ise ana fotoğraf ve başlık iyileştirilmelidir,
- Satış fiyatınızın kategori bazındaki pozisyonunu gözden geçirin.
- Bunun da yeterliliğinden emin iseniz anahtar kelimenin ürününüz için doğruluğunu kontrol etmeniz gerekmektedir.
CVR (Satış Dönüşüm Oranı)
Gelelim ana hedefimize yani CVR – satış dönüşüm oranı. Bu oran, satış adedi /tıklanma bölünmesiyle bulunur. Tıklanmanızın yeterli olduğunu düşünüyorsanız ve buna karşın satışınız az ise müşteri beğenisi ya da güveni yeterli olmayabilir. Bakalım nasıl arttırabiliriz:
- Markalaşın,
- Ürün fotoğrafı, video ve infografik görsellerde iyileştirmeye gidin. Abartılara yer vermeyin.
- Başlık, bullet point, description gibi yazılı kısımlardaki dilinizi geliştirin, kısaltın.
- A+ içerikleri önemle kullanın.
- Müşteri dönüşlerinizi gözden geçirin, kategorinizdeki başarılı satıcıların puan ortalamasını yakalamaya çalışın. 4.3’ün altına düşmeyin.
- Müşteri sorularına hızlı ve doğru dönüş yapın. Vereceğiniz cevaplar da anahtar kelime kullanmayı unutmayın.
Sayılarla bir örnek vererek bloğumuzu sonlandıralım;
Hedef anahtar kelimemiz “Dolma Kalem”
Fiyatı 100 lira
Günlük Reklam bütçemiz 1000 lira ve teklifimiz 1,75 lira olsun. Bu değer 1 ile 2,5 liralık tavsiye edilen teklif aralığının tam ortası.
1 haftada 10000 gösterim ve %40 ToS yakalamış olalım. Yani 4000 kez ilk sayfada çıktık. Bu 4000 seferin 400’ünde tıklanmış olalım. Tıklanma oranımız 400/10000’den %4 olacaktır. Hiç fena değil.
Bu 400 tıklanmada da 50 ürün satalım. Satış dönüşüm oranımız da 50/400 yani %12,5 demektir.
Bakalım bu kampanyamız başarılı mı?
1,75 lira teklifle 400 kere tıklanmıştık yani reklama bir haftada 700 lira harcadık. Bunun karşılığında 100 liradan 5 ürün sattık ve 5000 lira gelir elde ettik. Bu durumda satışın reklam maliyeti 700/500 yani yaklaşık %14 oldu. Yazımızın başında Acos’u %15 hedeflemiştik. Yüzde 14 ile bu limitin altında kaldığımız için Amazon reklam kampanyamızı başarılı sayabiliriz. Hatta birim teklif bedelimizi arttırabileceğimiz %1 lik bir payımız bile var. Bu küçük artış anlattığımız tüm parametreleri tetikleyerek satış miktarınıza da etki edecektir. Amazon Reklam kampanyalarınızda sizi memnun edecek noktaları yakaladığınızda, Q4, honeymoon, prime days gibi insanların satın alma eğiliminin oldukça yükseldiği özel dönemlerde daha agresif reklam yaparak satış adedinizi arttırıp sürümden kazanabilirsiniz. Bu da ayrı bir strateji olarak aklınızda bulunsun. Daha fazla bilgi almak için weex.com.tr‘yi ziyaret edebilirsiniz.